Gravidlista

Graviditetssymtom:  Ingen mens, hugg nertill i magen, ömma bröst och illamående.
Positivt gravtest i vecka: 20110117
Vilka jag berättade först för: Marcus så klart & sen mamma.
Min barnmorska heter: Helena
Vikt vid inskrivningen: 60
Mat jag bara måste ha: De enda jag kunde äta va typ sushi och mackor. I börjar vart jag oftast sugen på en maträtt men när jag hade ätit de så kunde jag inte äta det nå mer. Vart t.ex. sugen på stuvade makaroner, falukorv och rivna morötter. Jag hatar verkligen korv i vanliga fall och äter vegetariskt.... hualigen :p
Mat jag absolut inte kan äta: Har svårt för de mesta maträtter, är nästan aldrig sugen på nå mat utan äter mest för att jag måste.  Kan inte komma på nån mat som jag absolut inte kan äta nu men åt förr.
Illamåendet började: Vecka 7
Och slutade: Det värsta slutade nog runt vecka 15
Mina första mammakläder: Ett par vita leggings, underbart att kunna stoppa in magen i byxorna :P Men har knappt köpt nå mammakläder, 3 leggings och en tröja/klänning bara.
Första sakerna som vi köpt: Två pyjamaser med giraffer på och en grå mysdress i velour. De va innan vi visste könet som vi handlade neutralt. De va de första vi köptet efter UL i V 19 :)
Barnvagn, barnsäng och bilbarnstol: Barnvagn och bilstol har vi köpt med hjälp av snälla "mormor & morfar". En vagga har vi efter Marcus släkt som vi kommer ha första tiden. Barnsäng ska inhandlas men det är ingen panik ännu.
Då kände jag bebis för första gången: Vecka 14/15
Då kände pappa första sparken: Tror det va i vecka 17/18
Vi tror att bebisen i magen är: En flicka :) 
Namn vi funderar på: Thilda.  Maya har också varit på tal men vi bestämde oss för Thilda. Skulle de blivit en pojk så har vi pratat om Wilton, Wille, Elvin och så namnet som jag fastnade för, Lowe... kanske kan bli en liten lillebror som heter Lowe frammöver ;)
Grejer som händer med min kropp: Magen har växt :P Brösten och resten av kroppen också för den delen. Hittills 14 kg plus visar vågen. Sammandragningar och foglossningar har börjat krypa på sig på.
Så motionerar jag: Promenerar, cyklar och poar här hemma. Tycker jag rör rätt mycket på mig endå även om det inte blir långpromenader så ofta som förr.
Värsta graviditetsminne: Oron första 12 veckorna, oron innan UL för att allt inte skulle vara bra.
Sjukskrivningen i 4 veckor pga dåliga järndepåer så jag vart helt utslagen + illamående som gjorde att jag inte fick i mig mycket.
Bästa graviditetsminne: Första UL.
Besvär under graviditeten: Järndepåerna/järnvärdet och illamående.
Halsbränna:
Om jag äter choklad, dricker cola eller äter flottig mat. Så med andra ord får jag skylla mig själv isf.
Ryggbesvär: Till och från, men inte så farligt.
Bäckenbesvär: Nej.
Muskel och Vadkramp: Lite sendrag i vaderna bara.
Åderbrock: Nej.
Nästäppa: Ja, spc när jag ligger ner.
Urinvägsinfektion: Nej, däremot känns det så ibland för bebisen trycker på så man är konstant kissnödig.
Känsligt tandkött: Nej.
Bättre hy och hår: Sämre hy, håret har jag inte märkt någon skillnad på.
Illamående: På eftermiddan/kvällarna v 7-15 som värst. Aldrig på morgonen som tydligen är vanligast..
Ömma bröst: Ja, till och från.
Viktökning: 14 kg. 
Trötthet: Sjukt trött i början (v4-15), ville gråta vissa gånger för att jag inte orkade resa mig och gå på toa... Nu under semestern har det blivit betydligt bättre men nu sover jag ca 10-12 h / natt också.
Upp och ner i humöret: Ja, spc när jag inte ätit på länge.
Strimmor på magen:Nej, hoppas på att jag slipper men sån tur har jag väl inte.
Putande navel: Inte än, vill inte ha de. Naveln är helt platt nu så antar det bara är en tidsfråga innan den putar ut. Har fobi mot min navel, kan inte ta på den utan att rysa.
Svullnader: Fötterna, vissa skor kan jag inte ha längre. Är det varmt ute så blir det värre...
Yrsel: Nej
Förhöjd kroppstemperatur/svettningar: Ja.
Blodbrist/järnbrist: Ja, hade det redan innan graviditeten så fick börja med järntabletter och blutsaft runt v 10.
Sammandragningar: När anstränger mig för mycket, t.ex. går för fort.
Sömnproblem: Ne, inte mer än att jag vaknar 1-3 ggr / natt och måste upp på toa.
Blödningar: Nej.
Nytt konstigt matbehov: Nej.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ååå tack! :) ja men gud va skönt att höra, behöver verkligen en liten mirakelkudde ;) Hoppas ni och lilla tjejen mår bra! :)

2011-07-27 @ 11:15:32
URL: http://mariaaasjoblom.blogg.se/
Postat av: Marina

Åh va mysigt! Thilda är ett flicknamn både jag o magnus vill att vår dotter ska heta också. (när vi skaffar barn) :)



2011-07-30 @ 19:33:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback