Havrerutor

Har fördrivit dagen hitills med att baka bröd. Vart väldigt gott och va enkelt att göra.
Minns inte vart jag hittade receptet så lägger upp det här så har jag det sparat.



HAVRERUTOR I LÅNGPANNA
1 långpanna

5 dl havregryn (jag använde fiberhavregryn)
6 dl mjölk
50 g smör
50 g jäst
2 msk brun farin
7 dl vetemjöl (420 g)
2 tsk salt
mjölk och havregryn till pensling

Gör så här:
Smält smöret och blanda i 5 dl av mjölken och rör ner havregrynen (37 grader). Låt blandningen stå och svälla i 10-15 minuter. Smula jästen i en degbunke och blanda ut den med 1 dl mjölk (37 grader).
Häll i havregryndblandningen, brun farin och vetemjöl och knåda degen i maskin i 10 minuter. Tillsätt saltet och arbeta degen ytterligare 5 minuter. Låt degen vila under bakduk i ca 30 minuter.

Stjälp upp degen på en plåt, 30x40 cm, och klappa ut den så att den blir jämnhög. Skär rutor med en mjölad kniv eller degskrapa och nagga rutorna med en gaffel. Låt brödet jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Pensla brödet med mjölk och strö över havregryn. Grädda brödet i ca 15 minuter i 225 grader i mitten av ugnen. Låt brödet svalna på galler under bakduk innan du skär upp det.


Alldeles nygräddat så smöret och osten smälter, mums ;D


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag bakar det här brödet nu! Haha jag hoppas det var gott!!! :)

2011-09-25 @ 20:45:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback